Prowadzenie apteki na współczesnym, bardzo konkurencyjnym, rynku stanowi ogromne wyzwanie. Wymaga nowoczesnego podejścia do zarządzania i odpowiednich strategii marketingowych. W prawie farmaceutycznym zachodzą nieustanne zmiany, dlatego wymagany jest ciągły rozwój, zdobywanie umiejętności i stałe podnoszenie kwalifikacji. Nie każdy jest w stanie sprostać wyzwaniu i osiągnąć sukces na tym polu.
Zarządzanie apteką jest tematem poruszanym w wielu publikacjach opisujących między innymi kwestie prawne i marketingowe związane z otwarciem oraz prowadzeniem apteki. Wiele polskich uczelni oferuje interesujące kształcenie podyplomowe zgłębiające obszerne zagadnienie, jakim jest zarządzanie apteką. Umożliwia ono także podnoszenie kwalifikacje farmaceutów, właścicieli aptek i innych osób decydujących się na otwarcie apteki np. kadry menedżerskiej.
Pozwalają one na wzmocnienie pozycji apteki na tle konkurencji i ułatwiają efektywne prowadzenie biznesu. Organizowane są również kursy, szkolenia oraz konferencje poruszające tematykę zarządzania apteką. Najpopularniejszą formą prowadzenia apteki jest jednoosobowa działalność gospodarcza. Skuteczne zarządzanie apteką wymaga wiedzy i umiejętności związanych zarówno z procesem zakładania firmy, regulacji prawnych, jak i rekrutacją pracowników, marketingiem, organizacją pracy w aptece, regułami ustalania cen produktów, prowadzeniem opieki farmaceutycznej, budowaniem długotrwałych, satysfakcjonujących relacji z pacjentami. Należy zatem podejść do zarządzania apteką kompleksowo, aby odnieść pożądany sukces.